Förtidsröstning

Jag tycker att det är en strålande idé med förtidsröstning och är helt övertygad om att det ökar valdeltagandet markant mot hur det annars skulle vara. Det blir ju så mycket enklare att rösta när man under ca två veckors tid kan gå förbi vilket bibliotek som helst i Stockholms län och lägga sin röst! Något som jag gjorde i fredags tillsammans med Jocke.

Till det senaste riksdagsvalet så förhandsröstade jag vid centralen - de hade ställt upp någon monter i närheten av McDonalds där man kunde rösta. Väldigt smidigt och smart!

Det låga valdeltagandet vi ändå har i Sverige (trots att vi är ett hyffsat duktigt land på att rösta) är skämmigt och skrämmer mig. Det är exakt sådana förutsättningar som gör att extremister kan komma in i de styrande kretsarna och få makt. Bli ett vågparti. Nu är ju detta ett EU-val och problematiken med just detta blir ju större inför risdagsval.
Därför kommer jag alltid att försöka rösta samt motivera de i min närhet till att rösta, hur obetydlig valfrågan än kan tänkas verka. Men om jag någon gång har otur, som min syster, och den svenska ambassaden endast har öppet i fem ynka timmar under en enda dag - ja, då kanske jag också missar ett val.

Aargh!

Kommentarer
Postat av: Katt

Man får välja projekt själv - apsvårt!! Finns hur många som helst som är roliga. Det mest spännande - med anorexi - ska jag spara till våren iaf. :o)

Postat av: Katt

Må så vara, men miljöpartister är tomtar i allmänhet. Nej-sägare som inte har några lösningar på några problem över huvud taget och piratpartiet är faktiskt bara ett skämt. Ska vi bilda enfrågepartier om alla små problem som finns i världen så kommer vi tillslut ha en riksdag och regering som bara är en salig röra. Det är tillräckligt rörigt redan. Och HUR viktig är integritetsfrågan egentligen? Jag personligen tycker att lika villkor för arbete, invandringspoltitik, jämställdhet, sjukvård och miljö är en miljon gånger viktigare!!!!!!

2009-06-08 @ 12:45:39
URL: http://catipat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback